tirsdag 14. oktober 2008

Nynorsk


Hvorfor må vi egentlig lære nynorsk? Jo det har seg slikt at Nynorsken har sitt opphav langt tilbake i tid og vi kan lese om dette i norskspråk historie. Norge kom jo i union med danmark på 1500 tallet, Dansken og mye svensk hadde påvirket det norske språket vårt både skriftelig og muntelig. Men da vi ble selvstendige, frie og unionen med Danmark ble oppløst på 1800-tallet, var det store spørsmålet; skulle vi danne vårt helt egne og nye språk eller skulle vi bygge på det danske språket. I Kristiania( oslo)og i byene pratet man det danske språket. Det var liksom mere "fint" mente noen. Knut knudsen var blant annet en av de som kjempet for bokmålsformen. Ivar AAsen derimot regner vi som nynorskens far og han ville at vi skulle danne vår helt egne språk, nemlig nynorsk. senere endte det med at begge forslagene på en måte slo igjennom, med Bokmål som hovedmål og nynorsken som sidemål. I en lov står det at vi skal lære nynorsk som sidemål og at de som har nynorsk som hovedmål skal lære så så mye bokmål som sitt sidemål. Denne loven ble laget for å likestille dem begge.



Nynorsken er vell så og si noe av det vanskligste og gjøre det bra i, synes jeg. Her blander jeg sammen alt fra norsk, dansk til svensk. Blant annet fordi jeg har bodd i sverige. uff da! hehe. Nynorsk er jo ikke akkurat noe vi har lært på skolen helt siden første klasse. Det er noe så ganske nytt for oss. For meg er det egentlig mer som enda et nytt språk vi må lære, neste på lik linje med spansk og engelsk. Det er klart det egentlig bare er en annen form av norsken, men jeg synes alikevell det er mange nye og vanskelie ord. Jeg forstår alt eller i hvertfall det meste når jeg hører noen som prater nysnorsk. Verre er det når jeg selv skal begynne skrive det. jeg bøyer veldig mange substantiv feil og må bli flinkere til å slå opp de og verb. ubuden artikkel flertall og Personlige pronomen 3.person flertall skal vere " dei", men her slurver jeg fert og bruker formen "de" i steden.

jeg tror at innstilinge til nynorsken og faget er veldig viktig for hvordan resultatene blir og for at man skal kunne forbedre seg. Vi ungdommer har nok litt lett for å bare tenke "å nei ikke nynorsk igjen, det er jo så utrolig kjedelig og teit. hva skal vi egentlig med det?" Med denne innstillingen går vi alle i fella. Tenker man veldig negativt om noe vil det sannsneligvis forbli det og! For å forbedre mine evner i nyrosk må jeg nok som sagt endre litt på innstillingen min, kanskje begynne å lese noen bøker på nynorsk og det å skrive regel bok hadde nok heller ikke vært en så dum idee



Ingen kommentarer: