tirsdag 14. oktober 2008

Norskfaget



Det er Selve bakrunnen om hvorfor språket og landet vårt er og ser ut akuurat som det gjør i dag, som jeg synes er spesielt spennende. Historien til utviklingen av landet og språket vårt. Norskfaget har jo et veldig vidt spekter og omfatter utrolig mye forskjellig. Alt fra dikt og rim til komunikasjon, gramatikk, norsk historie osv. Med dette brede spekteret mener jeg at det følger mange utfordringer og prøvelser, noe som egentlig ikke er så galt. Små utfordringer er bare spennende og følelsen man får når man mestrer dem og klarer noe er bare ubeskrivelig god.

Jeg har som sagt ikke like god forstålese eller like godt tak på alt vi har om merker jeg. mine sterke og svake sider ligger på forskjellige steder. Fra tidligere av har jeg selv erfart at språkhistorie og selve gramatikken med bøyning av verb, adjektiv substantiv osv klirrer ganske så godt i mine ører og er noe jeg trives med. Når det kommer til rettskrivingen derimot og det å skrive skjønnlitterære tekster må jeg nok si at det er her mine utfordringer og svakheter ligger. Her har jeg mye og hente! Jeg kan tenke meg at kanskje noen av grunnene for dette kan være at jeg blant annet bodde i sverige som 9 og 10 åring og lærte flytende svensk der. dette er jo 2 ganske viktig år av livet hvor barneskolen beggynner å legge stor vekt på rettskrivingen og grunnlaget for norskskrivingen begynner å bli dannet. En annen grunn er nok den at jeg nesten aldri leser bøker. Hviklet jeg synes er veldig synn og er noe som jeg virkelig ønsker å bli mye flinkere til å prioritere og å få gjort oftere! hvor koselig og gøy er det ikke å åpne en bok og bare kunne drømme seg bort i en helt annen verden hvor kun fantasien setter grenser.

Jeg tror at det å jobbe med norsken fremover kan bli ganske tøft for meg med mange utfordirger , men hvis jeg bare er flink til å jobbe, tenker positivt og hele tiden prøver å jobbe for å forbedre meg og overvinne utfordringene tror jeg at jeg kan lykkes og at resultatene mine kan bli ganske bra.

Det er spennende med denne bloggingen som vi nå har satt i gang med. Det er noe helt nytt for meg og det vil bli inter
esangt å se hvordan det fungerer. Bloggingen kan sikert by på mange muligheter, men det er litt vannskelig for meg å si akkurat hva, siden jeg ikke vet akkurat helt hvordan den fungerer ennå, men det skal blir morsomt og se. Det jeg tror kommer til å bli litt utfordrende vil bli det å hele tiden holde seg oppdatert, siden det er så utrolig mye annet vi hele tiden skal følge med på. kanskje må facebooken min heller få litt mindre oppmerksomhet. hehe.

bildekilde: http://www.flickr.com/creativecommons/by-2.0/

1 kommentar:

Jonatan sa...

Vel Julie, dette var veldig bra! Du er veldig flink til å skrive, og du gir bort mye informasjon i teksten din! Det er bra at du har en såpass gor holdning til faget, og at du ønsker å bli bedre i det:)

Du har valgt noen fine bilder som illustrerer teksten din veldig bra!

Stå på (!)