torsdag 16. april 2009



Max Manus




12 mars var hele klassen å så på den norske storfilmen Max Manus. Jeg hadde sett den en gang før, men det gjorde ikke noe i og med at filmen er så utrolig bra. Jeg synes det er den beste filmen Norsk filmindustri noen gang har langt. Gøy og se at "lille Norge" nå har kommet så langt innen filmteknologi.
Filmen er en krigsfilm basert på den virkelige historien om Max Manus( som var en norsk motstandsmann av tyskerene) og andreverdenskrig. Filmen har tatt utgangspunkt i to av hans bøker og nesten alle hendelsene i filmen skal ha funnet sted i virkeligheten.
Det Aksel Hennie som er hovedskuespillern og spiller rollen som Manus. Det synes jo jeg er ekstra kult i og med at jeg er i slekt med han, men mest fordi han er en av Norges dyktigste skuespillere. De andre skuespillerene er også gode og effektene i filmen er bare helt utrolig. I det jeg satte meg ned i kinosete for første gang hadde jeg ikke forventet meg en så spektakulær, så virkelig og så sterk film, som det den viste seg å være.
Etter vi hadde sett filmen fikk vi besøk av regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg som fortalte om arbeidet bak filmen, det satte virkelig prikken over I'en. De forklarte oss hvordan noen av de storslagne effektene var blitt laget og hvilket utrolig nøye og spesisefylt arbeid som lå bak for å få de til å se troverdig og ekte ut. Vi så da blant annet på hvordan de klarte å få dagens oslo til å se ut som oslo i "gamledager" , under 2 verdenskrig. Det var virkelig imponerende. Rønning og Sandberg fortalte også litt om filmbudjette som lå på 55 milioner kr og som demed er Norges hittil dyreste filmprosjekt.
Det er klart at med et slikt budsjett følger det også med høye forventinger, men jeg er ganske sikker på at det ferdige resultatet gikk over alle forventniger. Ikke rart filmen toppet kino listen til tusen. En film for både eldre og nyere genrasjoner!

Ingen kommentarer: